Jak zwalczyć brak klarowności w przekazywaniu informacji i zadań?

Cary L. Cooper i Barry J. Marshall w jednym ze swoich badań na temat stresu organizacyjnego wykazali, że największą satysfakcję z pracy czerpią te osoby, które posiadają jasne informacje na temat tego, co mają robić. Jak jednak dbać o klarowność w przekazywaniu informacji i zadań? Sprawdź, nasze wskazówki!

Jakie są najczęstsze przyczyny braku klarowności w komunikacji?

Brak klarowności w komunikacji może mieć wiele przyczyn. Jedną z nich jest używanie zbyt skomplikowanego języka. Zbyt fachowe określenia nie ułatwiają porozumienia, nawet jeśli rozmawiamy z osobami z tej samej branży. Podobnie jest z niejasnymi i niekompletnymi informacjami. Brak szczegółów może prowadzić jedynie do nieporozumień.

Kolejnym aspektem jest za duża ilość przekazywanych jednorazowo informacji, która prowadzi do przeciążenia, oraz niejasne oczekiwania. Wiele osób w komunikacji, a szczególnie w ustaleniach, zakłada z góry, że druga strona rozumie to, co przekazujemy, tak jakbyśmy tego chcieli. Jest to ogromny błąd. Zawsze powinniśmy dokładnie upewnić się, czy mówiąc o danej rzeczy, projekcie, realizacji, planach – mamy to samo na myśli, szczególnie jeśli chcemy coś komuś zlecić.

W jaki sposób brak klarowności w komunikacji wpływa na efektywność zespołu?

Jak wyżej zostało wspomniane, brak odpowiedniej komunikacji może bardzo negatywnie wpływać na zespół. Przede wszystkim prowadzi do ogromnego chaosu. Kiedy pracownicy nie wiedzą, co mają konkretnie robić, tworzy się ogromne zamieszanie. W takiej sytuacji nietrudno o błędy, zgubienie ważnych dokumentów czy niepojawienie się na istotnym spotkaniu z klientem.

To wszystko może mieć bezpośredni i negatywny wpływ na cały biznes. Obniża efektywność zespołu, prowadzi do negatywnych doświadczeń klientów i obniża jakość świadczonych usług.

Dlaczego jasne przekazywanie zadań jest ważne dla sukcesu zespołu?

Jasne przekazywanie zadań jest nie tylko ważne dla sukcesu zespołu, a kluczowe. Kiedy pracownicy wiedzą dokładnie, co robić, odczuwają dużo mniejszy stres.

Ponadto w firmie panuje znacznie większy porządek, a trudniej wtedy o jakiekolwiek nieporozumienia. Prościej jest również egzekwować konkretne wyniki, ponieważ kiedy zlecamy pracownikowi zadanie i dokładnie tłumaczymy, jak je wykonać, możemy oczekiwać, że zostanie ono dostarczone we wskazanym terminie.

Jasna komunikacja poprawia także atmosferę w zespole, a jak wynika z badań Randstad Workmonitor, niemal 60% badanych zadeklarowało, że ceni sobie bardziej atmosferę w pracy niż zarobki. Dobra atmosfera to również większa satysfakcja z wykonywanych zadań.

Jak poprawić komunikację w firmie?

Poprawa komunikacji to nie proces, który zadziała z dnia na dzień, szczególnie jeśli już na tym etapie jest kiepsko. Sama świadomość tego, że to proces długoterminowy, jest bardzo ważna. Poszczególne kroki pomogą Ci ją ulepszyć:

Nie wiesz, jak skutecznie zaplanować świetną integrację? Przeczytaj nasze propozycje lub napisz do nas poprzez formularz kontaktowy na stronie!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *